Horse Boy Method & Movement Method

Horse Boy Method-Paarden helpen kinderen met autisme

De methode is ontwikkeld door Rupert Isaacson en zijn team. Rupert is zelf vader van een zoon met autisme, wiens leven compleet veranderde toen de paarden in hun leven kwamen. Carola Beekman Is Horse Boy Practitioner en Movement Method Method en werk vanuit Arnhem.

Kort samengevat zijn het een viertal technieken, Sensory work, back riding, long lining en vrijheidsdressuur, die bewezen hebben heel goed te werken bij kinderen met autisme en andere stoornissen als AD(H)D, PTSS, enz.

Veel bijkomende problemen zoals het stimmen, driftbuien, de neurologische stormen verminderen sterk of verdwijnen helemaal en vaak gaan de kinderen voor het eerst praten terwijl ze op het paard zitten of liggen.

Back riding

Het kind zit voorop bij een volwassene, door de beweging van het paard maken ze het hormoon oxytocine aan en dit verlaagt hun stress. Hierdoor kunnen ze weer komen tot leren. Vanuit het zadel leren we de kinderen spelletjes met  regels, perspectief nemen/ verplaatsen in een ander en kunnen we ze allerlei kennis en vaardigheden leren die ze thuis en op school nodig hebben.

tn_650IMG_4272

Long lining

Als kinderen te groot worden om samen in het zadel te  zitten, gaan we achter het paard lopen met lange teugels, met het kind alleen in het zadel. We gaan verder met de   spellen zoals bij het Back riding. Als de kinderen ouder worden, krijgt het leren van allerlei kennis en vaardigheden en opkomen voor jezelf en je passie een steeds belangrijkere plek.IMG_5442

Sensory work

Het  zitten/liggen en knuffelen op en met de   paarden heeft het sterke effect om de              prikkel gevoeligheid te verminderen. Door het  directe contact, de diepe druk, komen ze tot rust. Deze techniek gebruiken we ook voor ouders om even goed tot rust te komen.

IMG-20160619-WA0024

Vrijheidsdressuur

Trucjes doen met paarden lokt  interactie en communicatie uit. Wanneer kinderen merken dat ze met één gebaar of één woord een grote reactie kunnen uitlokken, motiveert dit om meer te gaan communiceren. Lees meer (Engelstalig)

Movement Method- opbouwen van het brein en kinetisch leren

Bewegen en kinesthetisch leren bevorderen de opbouw van de hersenen. De kinderen leren in en door beweging, leren door te ervaren en experimenteren. We pakken de overprikkeling aan en zo komen we tot het opbouwen van het brein. We werken zoveel mogelijk in de natuur en met natuurlijke materialen.

IMG-20160619-WA0012

Movement Method is toepasbaar op allerlei plekken: Thuis, op school, in de opvang, in het bos, park, ect. Lees meer (Engelstalig)

Wetenschappelijke onderbouwing

Onze twee belangrijkste programma’s: Horse Boy Method en Movement Method, zijn gebaseerd op de volgende wetenschappelijk onderbouwde observaties:

STRESS VERZWAKT het vermogen om te komen tot LEREN

We LEREN BETER als we ons VEILIG VOELEN

BEWEGING BEVORDERT LEREN

Het PROBLEEM: Bij stress maken we cortisol aan, wat onze focus vernauwt tot het omgaan met stress. Cortisol breekt op langere termijn hersencellen af.

De OPLOSSING: aanmaken van OXITOCINE. Dit is het natuurlijke tegengif van cortisol, het     verlaagt het cortisol niveau en verbreedt de focus. Hierdoor wordt het leren weer mogelijk en daarnaast bevordert het groei van hersencellen. Ook wordt BDNF (brain-derived neurotrophic factor)  aangemaakt . Dit is een stofje in hersenen dat o.a. groei van hersencellen stimuleert.

De bijnaam is: “groeimiddel voor de hersenen

Het leervermogen neemt toe, waardoor kinderen zich nieuwe kennis en vaardigheden eigen kunnen maken. De methodieken zijn in eerste instantie ontwikkeld voor kinderen met autisme, maar werken ook bij kinderen en volwassenen met andere stoornissen als AD(H)D, burn out, PTSS, ect. Lees meer (Engelstalig)

Ontstaan van Horse Boy Method en Movement Method

Beide methodieken zijn in eerste instantie ontstaan doordat Rupert Isaacson ging uit proberen wat werkt bij kinderen met autisme, eerst met zijn eigen zoon Rowan en later ook met vele andere kinderen. Als eerste is de Horseboy Method  ontstaan. Rowan was alleen rustig en vrolijk op het paard. Rupert ging  daarom samen met Rowan in het zadel lange ritten maken. Tijdens deze ritten ontdekte Rupert dat Rowan dingen ging doen, waarvan de therapeuten hadden gezegd dat hij dat nooit zou kunnen, zoals praten, leren lezen en tellen.

Movement Method– Kinetisch en in beweging leren  is ontwikkeld toen het voor het eerst lukte om Rowan iets nieuws aan te leren, zonder op het paard te rijden, maar op de trampoline. Deze manier van leren is dus geheel zonder paarden en toepasbaar op allerlei plekken: Thuis, op school, in de opvang, in   het bos, park en noem maar op.

Naast het verzorgen van playdates voor gezinnen, houdt Carola Beekman ook informatie bijeenkomsten en organiseert zij de evenementen van Rupert Isaacson in Nederland. Kijk hier voor toekomstige demonstraties en workshops

Wilt u uw kind(eren) aanmelden voor playdates, vrijwilligerswerk doen, trainingen volgen, een informatie bijeenkomst organiseren, sponsoring aanbieden, ect. Neem dan contact op met Carola Beekman.

Newsletter button