Kind- en jeugdcoaching met paarden

Voor het leren van vaardigheden in de sociaal- en emotionele ontwikkeling, zet ik in overleg paarden/ pony’s in.

Voorbeelden van sociaal- en emotionele vaardigheden:

  • kunnen samenwerken/ spelen
  • voor jezelf op kunnen komen, zonder een ander te kwetsen
  • de baas worden over angsten
  • zelfvertrouwen hebben
  • durven uitproberen (accepteren dat je soms fouten maakt tijdens het leren)
  • balans vinden tussen emotioneel en rationeel reageren

Waarom werken met paarden/pony’s?
Paarden en pony’s zijn namelijk hele goede spiegels. Ze laten je direct zien hoe je overkomt op hen.

In het menselijke contact “matsen” we elkaar vaak, we laten wel eens ongewenst/ ongepast gedrag soms voor wat het is. Omdat het je vriend(in), je kind, je leerling is. Je vind het vervelend om al weer iets van het gedrag te zeggen of zielig, omdat het al zovaak wordt toegesproken.  Of je hebt zelf even geen zin om er iets van te zeggen, of reageert zelf onprettig (te boos) omdat je moe of niet lekker bent. Heel menselijk…..

Paarden en pony’s reageren heel zuiver. Zij leven in het nu. Ze denken niet na of en hoe ze gaan reageren, ze reageren gewoon meteen, zonder oordeel. En zonder na te denken of ze gisteren of net het wel zo prettig vonden.

Werkwijze
Veel kinderen hebben nog nooit iets met paarden of pony’s gedaan. Voordeel daarvan is, dat het ook nog nooit is misgegaan. Kinderen kunnen dus zonder nare ervaringen uit het verleden gaan oefenen met paarden.

Uiteraard beginnen we ook hier met een intake. We bekijken wat het probleem is en gaan op zoek naar de te oefenen vaardigheid. Vervolgens gaan we de vaardigheid eerst oefenen in paardentaal- dus de taal waarin paarden met elkaar communiceren. Ik leer het kind/ de jeugdige in paardentaal met het paard te spelen, opdrachtjes te geven enz. Ik gebruik hiervoor de spelletjes van de Parelli methode,  “Seven games” en variaties hierop. De essentie hiervan is dat je met hele kleine/ fijne aanwijzingen voor het paard begint en alleen de aanwijzingen groter maakt, als je ziet dat het paard niet reageert.

10-28-2012_Caitlin-Macho-Parelli 2Eerst leg ik uit en doe ik voor. Het kind/ de jeugdige oefent vanaf  de grond en heeft het paard vast aan een halster met lange lijn. Na elke sessie bespreken we na wat er is geoefend en dit noteren we.

Na een paar sessies gaan we de vertaalslag naar mensentaal maken. Bijvoorbeeld: Hoe speel je op een fijne manier met je vrienden? Wat doe je wel/ niet? Hoe overleg je wat jullie gaan doen? Hoe geef je aan als je iets niet wilt? Hoe ging dat bij de paarden? Wat is een fijne manier om dit met je vriendjes te doen? Hier leggen we weer de relatie naar de spelletjes met de paarden: Hoe klein of hoe groot reageer je op je vriend? Zeg je: “Dit wil ik niet” ? Schreeuw je het meteen? Of ga je direct slaan of schoppen? Wat is een gepaste reactie op welk moment? We bespreken herkenbare situatie door of kunnen ook situaties nabespreken waarbij het misging en dan samen andere oplossingen bedenken. Voor het oefenen kunnen we dit in een rollenspel naspelen.

Kosten
De kosten worden meestal vergoed vanuit Jeugdwet, WMO of PGB.

Ervaringen van ouders:

Ervaringen van ouders

Wilt u meer informatie? Neem dan contact op voor meer informatie en/of een gratis intakegesprek.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.