Kind- en jeugdcoaching -Werkwijze

Veruit in de meeste gevallen leren kinderen de vaardigheden die ze nodig hebben op een onbewuste en natuurlijke manier. Ze kopieren gedrag van o.a. hun ouders, leerkracht, broertjes, zusjes en klasgenoten. Daarnaast bespreek je als ouder en leerkracht bepaalde zaken. Je legt uit hoe je wilt dat kinderen zich in een bepaalde situatie gedragen.

Soms ontstaan er problemen als kinderen niet op deze wijze de vaardigheden oppikken. Daarom halen we bij deze coaching de te leren vaardigheden naar het bewuste leren. Zeker als kinderen zelf ook last hebben van hun probleem, is dit een goede manier. Ze weten dat er aan het probleem gewerkt wordt, ze oefenen en merken dat ze profijt hebben.

Het komt ook voor dat kinderen zelf nog geen probleem ervaren, maar de ouders en/of leerkracht wel. In dat geval kan ik ook in overleg juist de ouders of de leerkracht coachen, zodat het kind gewoon wordt geholpen door een volwassene uit zijn directe omgeving.

De coaching verloopt in grote lijnen volgens vaste fases die kinderen/ jeugdigen door het proces lijden van bewustwording, gemotiveerd raken, oefenen en de vaardigheden onder de knie krijgen.

Bij de trajecten maak ik gebruik van de methodieken ontwikkeld door Ben Furman (Kids’ skills), Colette de Bruin (Geef mij de Vijf) en Peg Dawson en Richard Guare (Executieve Functies voor kinderen en adolecenten).

Voor het leren van vaardigheden in de sociaal- en emotionele ontwikkeling, zet ik in overleg paarden/ pony’s in. Lees meer.

De coaching is ook geschikt voor kinderen/jeugdigen, die gediagnosticeerd zijn met bijvoorbeeld ADHD en/of en autismespectrum stoornis.

Wilt u meer informatie? Neem dan contact op voor meer informatie en/of een gratis intakegesprek.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.